This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. By using this site, you agree that we may store and access cookies on your device. More info

3D 4 Schools

This page is unfortunately only available in Swedish at the moment. The content will be translated into English as soon as possible.

 

3D i Skolan är samlingsnamnet på Creative Tools initiativ för att hjälpa lärare, skolor och beslutsfattare inom utbildning att ta till sig den nya och revolutionerande 3D-tekniken (CAD, 3D-skrivare, 3D-skannrar, 3D-spel och 3D-film) och för att främja användning av 3D i skolan.

3D i Skolan i sociala medier

Varför är 3D så revolutionerande?

Det korta svaret är att 3D-tekniken, i dess olika former, utgör hörnpelare i framtidens kreativa utbildnings-, tillverknings-, kommunikations-, formgivnings- och utvecklingsverktyg. Ur skolsynvinkel är 3D-teknik mycket mer än bara tekniskt maskini eller ingenjörsprocesser. 3D är en rolig inspirationskälla där alla elever - på egen hand eller klassvis - kan bidra med idéer, förverkliga mindre byggprojekt, göra egna leksaker eller nyttoprylar och utforska en växande värld av 3D-idéer på webben. Nya kontakter kan knytas i globala 3D-communities där formgivningar och smarta idéer uppskattas och gillas, vilket triggar inspirationen.

För lite äldre elever bäddar 3D-tekniken dessutom för gränsöverskridande och intressanta samarbeten mellan bl.a. esteter, tekniker, formgivare, ekonomer och marknadsförare. Redan nu förändrar 3D-tekniken världen, och utvecklingspotentialen för 3D-tekniken idag kan jämföras med persondatorns på 1980-talet. Man säger att den digitala 3D-världen håller på att förändra vårt sätt att se på saker och ting omkring oss. Ett mål med 3D i Skolan är att främja användning av 3D-teknik för alla i skolan.
 

Vad krävs för att lära ut 3D i skolan?

För att bäst utnyttja och använda 3D-tekniken i skolan (precis som överallt) förutsätts några få ingredienser:

•  Kunskap
•  Engagemang och intresse
•  3D-programvaror (kan vara gratis)
•  3D-hårdvaror (3D-skrivare, 3D-skannrar) och några få tillbehör
•  Dator eller surfplatta (inga särskilt höga systemkrav)
•  USB-minnen eller SD-kort
•  Förbrukningsmaterial (t.ex. plastbyggmaterial för 3D-skrivare, så kallat filament)
•  Några vanliga handverktyg (t.ex. skruvmejslar, insexnycklar och palettkniv) är bra att ha till 3D-skrivarna

3D i Skolan sätter särskilt fokus på första punkten: kunskap. Med kunskap om 3D och med färdigheter i handhavandet följer engagemang och stort intresse. Vi erbjuder tvådagars kurser i 3D-teknik särskilt riktade mot lärare. Hårdvaror och förbrukningsmaterial kan vi erbjuda, ofta med rabatter för skolor och utbildningsorganisationer. Ofta finns det redan datorer och surfplattor ute på skolorna. De bör fungera utmärkt för ändamålet.
 

Gratis 3D-modeller och 3D-program

Inga 3D-skrivare fungerar utan programvaror som förser dem med data i någon form. För att få en 3D-skrivare att skriva ut ett föremål behövs:

1. Föremålet som digital 3D-modell
2. Ett program som förbereder modellen inför utskrift
3. 3D-skrivare laddad med byggmaterial

För att få fram föremålet som 3D-modell finns tre huvudsakliga sätt:

•  att tanka hem en digital 3D-modell
•  att modellera upp föremålet i ett 3D-modelleringsprogram
•  att 3D-skanna (eller fotografera) av föremålet

Dessa kan låta avancerade och kostsamma, men kan i själva verket vara båda enkla och gratis. Det finns gratisprogram för skapande i 3D, för 3D-skanning, redigering och justeringar av 3D-modeller samt program som förbereder modellen för själva 3D-utskriften. På nätet finns t.ex. Thingiverse.com, YouMagine, Cubify, My Mini Factory3dfilemarket.com och GrabCAD som helt eller delvis erbjuder gratis 3D-modeller som fungerar för 3D-print. Via Autodesks programsvit 123D App erbjuds flera gratisprogram för att skapa och redigera 3D-modeller, och för att förbereda dem inför 3D-print. Bland mycket annat.
 

Exempel på 3D i skolan och i undervisningen

Vad kan man då konkret ha för nytta av 3D i skolan? Som i all undervisning passar olika exempel för olika årskurser. Här är några exempel som kan trigga inspirationen:


Åk 1-3 (för Autodesk Tinkercad + 3D-skrivare):

•  Skriv ut elevens namn eller andra skyltar i 3D
•  Formge och skriv ut ett pennställ
•  Skriv ut julgranskula eller påskägg, måla med vattenfärg
•  Formge och skriv ut ring för såpbubblor


Åk 4-9 (för Autodesk Tinkercad eller Autodesk 123D Design + 3D-skrivare):

• Gör ett eget "kinderägg" med valfri fyllning
• Skriv ut Europas länder eller landskapen i Sverige, sätt samman till färgglad 3D-karta i klassen
• En jojo - vem gör de coolaste trixen?
• Skapa en linjal eller mall för att rita cirklar
• Designa och skriv ut egna hopprepshandtag
• Gör egna kakformar och spritstyll
 

Gymnasiet (FreeCAD, Autodesk 123D Design, SketchUp Make eller Autodesk 3ds Max + 3D-skrivare):

•  Skriv ut atomer och bygg ihop molekyler
•  Forma 3D-modellerna för att skriva ut alfabetet - i teckenspråk!
•  Gör enklare kuggväxlar och skriv ut
•  Arkimedes skruv - visa och förklara
•  Hållare till whiteboard-pennor med plats för magneter
•  Skapa och skriv ut husmoduler i 3D och bygg samman
•  Formge en ny lamparmatur - sätt in LED-ljus
•  Ta ett vardagsföremål och ge det en ny design - skriv ut det - testa om idén håller!
 

Hur används 3D i skolan idag?

I många skolor finns nästan alltid ett fåtal, ibland enstaka individer, som brinner för ny teknik för skolans och elevernas räkning. De kan ibland utkämpa en ojämn kamp för att införa t.ex. 3D-teknik. Med 3D i Skolan presenteras rätt argument och vi arbetar för att relevant information sprids till de som ska fatta beslut om inköp och resursfördelning. Ett av de primära målen med 3D i Skolan är att visa lärare och pedagoger på bredare front hur 3D-teknik fungerar, nyttan med den och de pedagogiska fördelarna. Som det heter: train the trainer!

Som lärare är man med och lär upp framtidens yrkesfolk. Det är lärarna och skolan som kan erbjuda eleverna verktygen, och få dem att tänka i nya banor. Att använda 3D i skolan är än så länge i sin linda men redan nu förekommer 3D inom olika skolområden, och på flera olika nivåer och i flera årskurser.
 

 

Vad innebär 3D i Skolan för eleverna?

Att arbeta med 3D i skolan sporrar och engagerar eleverna på flera plan:

•  Arbete i 3D triggar fantasin och skaparglädjen hos alla, inte minst hos unga
•  3D-skrivare kan användas inom många olika skolämnen som kanske annars inte skulle ha något gemensamt
•  3D-tekniken underlättar elevers rumsuppfattning, vilket i sin tur stärker orientering, kroppslig koordination och motorik
•  Om en bild säger tusen ord, hur många ord säger då fysiska tredimensionella modeller av en bild?
•  Kontakten med 3D i Skolan kan bli en introduktion till additiv tillverkning, framtidens sätt att tillverka anpassade föremål
•  3D-tekniken förbättrar färdigheterna i CAD och andra rit- och modelleringsverktyg
•  3D-skrivare börjar komma ner i pris, så pass att föräldrar till elever skulle kunna ha egen utrustning hemma
•  3D-tekniken är ett självklart inslag i s.k. Makerspace; samlingspunkter för all sorts kreativt arbete för unga med t.ex. elektronik, trä- och metallbearbetning, textilarbete, laserbearbetning och programmering. Makerspace börjar dyka upp på flera platser i landet.
 

Vad kostar 3D i skolan?

Genom 3D i Skolan ges tips om gratis 3D-programvaror på olika pedagogiska nivåer, riktade till lärare och elever i olika årskurser. 3D i Skolan erbjuder periodvis skolrabatterade produkter, t.ex. sammansatta prispressade paket inkl. 3D-skrivare, kurser för lärare och förbrukningsmaterial. Lägre priser per enhet vid större volymer. Prisexempel, styckvis listpris exkl. moms:

•  3D-skrivare Flashforge Finder (kan använda miljövänlig PLA-plast): knappt 5.000 SEK
•  Startpaket 5 kg ECO PLA-filament (byggmaterial i form av platstråd på rulle): ca 1.500 SEK
•  MakerBots lärobok "MakerBot i klassrummet: En introduktion till 3D-utskrift och 3D-design": ca 500 SEK (mängdrabatt möjlig)
•  2 dagarskurs för lärare: 8.000 SEK

Skolutrustning och programvaror som faktiskt kommer till användning av elever som inspirationkälla, som ger upplevelser och nyfikna upptäckter är alltid värdefull, oavsett prislapp. Utrustning står oanvänd i en vrå eller på annat sätt görs otillgänglig, är alltid dyr. Också oavsett prislapp. 3D i Skolan arbetar för att undvika det senare.
 

Vad sker i omvärlden?

På många håll har 3D i skolan redan fått fotfäste och de positiva effekterna märks tydligt. Se dessa exempel:

•  Intervju med Martin Stevens, VD för brittiska IT IS 3D som arbetar för att främja 3D-tekniken inom brittisk undervisning
•  Om projektet 3D Printer Club for Public Schools i USA
•  Intervju med Philip Cotton (vinnare av Educational Excellence Award vid 3D Printshow London 2014), lärarkonsult för brittiska BBC och arbetar med 3D-teknik för gymnasieelever
•  Detaljerad lärarplan för 3D i skolan riktad som introduktion till årskurs 7-elever i Australien
•  Komplexa matematiska modeller blir förverkligade med hjälp av 3D-skrivare i matematikmagasinet Plus Magazine

 

Gratis e-bok om 3D-printing i skolan

MakerBot, en av marknadens största 3D-skrivartillverkare, har skrivit en e-bok som syftar till att ge skolor den inspiration som behövs för att komma igång med 3D-printing i undervisningen.

Genom att registrera dig här kan du ladda hem en del av e-boken helt gratis. 

Bild: Creative Tools
3D-skrivare från MakerBot Industries
3D-utskrift "
Math Gears" av Bernie Solo, http://www.solostudioworks.com