This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. By using this site, you agree that we may store and access cookies on your device. More info

Support

Based on our long experience from the computer graphics and 3D hardware industries, and also from our close collaboration with suppliers and manufacturers, we can help you with your technical problems. In practice, our support helps you get production results faster, you avoid being slowed down with technical issues and become more profitable in your operation. Feel free to contact us for more detailed support description.

Free technical support

In accordance with manufacturer support terms, we offer free technical support for all our customers who has purchased products from us. This means we help you with technical issues so that you can get your software and hardware products to work properly and also provide you with necessary information to keep them updated.

Your support questions are sent to us from the support form you see when you click "Helpdesk" in the top menu on our web site. You must be logged on in order to send us a support question. A queue system is used to answer the questions in a fair chronological order.

Click here to create a helpdesk ticket with a support form.

Resonse times

Our office hours are 8 AM - 5 PM CET/CEST. During this time we try to solve as many support cases as possible. Due to the various complexity of the support cases we cannot guarantee them to be solved within a certain time frame. In most cases you will be helped within 48 hours, and more often much sooner than that. With Premium Support you get prioritized in our queue system.

Service agreements

Creative Tools customers – who purchased new 3D printers from us – are offered service agreements for the product. För att hjälpa dig som kund att få ut mesta möjliga av din 3D-skrivare och hålla den i bästa möjliga skick har vi tagit fram några alternativ för dig som inte bara vill ha vår fria support via helpdesken eller rådgivning. Med våra nya serviceavtal får du två nya nivåer av hjälp och stöd när du behöver det.

Serviceavtalet är en form av inskicksservice där du kan skicka in din maskin när du stött på större problem. Vi skickar ut en retursedel till dig om problemen blir så allvarliga att vi måste undersöka din maskin. När vi väl har din maskin tittar vi på den så fort vi kan och undersöker vad som är fel.

Läs mer om serviceavtal här.

Rådgivning

Du får kostnadsfri rådgivning för att bättre förstå utbudet av olika datorgrafikprogram och dess användningsområden. Genom att först använda oss som bollplank och beskriva dina mål kan vi lättare föreslå de verktyg som passar dig bäst. Du är välkommen att kontakta oss för information om vår rådgivning.

Att tänka på vid support

Tänk gärna på att komplettera din fråga med följande information. Det underlättar arbetet och gör att vi kan ge dig ett snabbt svar.

  • En noggrann beskrivning av din fråga
  • När händer ett eventuellt fel? Kan det upprepas flera gånger?
  • Vilket program och version använder du?
  • Har du några eventuella servicepaket installerade för det programmet, i så fall vilka?
  • Vilket operativsystem, version och service pack används? (Linux, Mac OS, Windows)
  • Bifoga gärna skärmdumpar av programmets gränssnitt med eventuella anvisningar och felmeddelanden
  • Bifoga gärna filer som berör problemet, t. ex. en 3D-scenfil inklusive texturer
  • Undvik att bifoga större filer än 8 MB via e-post. För större filer rekommenderar vi fildelningstjänster som t.ex. Dropbox. För att skicka många skärmbilder rekommenderar vi Flickr.

Inskicksservice och returer av hårdvara

Det är ytterst viktigt att packa din maskin säkert inför transport. Använd helst originalemballage som produkten skickades i till dig. Om du använder annat emballage bör du skicka bilder på ditt packningsalternativ till vår helpdesk innan paketet skickas.

Gäller det en 3D-skrivare är det extra viktigt att fixera axlarna med flera kraftiga buntband eller t.ex. flera varv med snöre som håller dem på plats under transport. Alltför ofta har kunder har skickat in sina maskiner för underhåll eller garantiåtgärd på felaktigt sätt och när varan kommer till oss är den helt trasig. Ibland så illa att den inte går att rädda!

Det är ditt ansvar som kund att packa produkten på korrekt sätt och vi ersätter inte transportskadade varor som skadats på grund av undermåligt emballage eller bristfällig fixering av rörliga delar.

Om du är osäker på hur du skall packa din produkt, kontakta alltid vår helpdesk för rådgivning innan du skickar lådan till oss.

Kontaktinformation

Klicka här för att skapa en helpdesk ticket med en supportförfrågan.

Vill du hellre ringa in din fråga så kan du göra det till oss på 035-77 77 880, så hjälper vi dig att skapa supportärende i helpdesk.